Integratieve therapie werkt vanuit de combinatie van verschillende vormen van psychotherapie. De werkzame factoren zijn na grondig onderzoek gebundeld en geconcentreerd in deze nieuwe stroming binnen de psychotherapie die de bestaande stromingen verdiept heeft door de werkzame factoren toe te passen op het juiste moment voor de cliënt. Naast deze verdieping vormen het centraal stellen van de cliënt en de hechte samenwerking met de therapeut een belangrijke meerwaarde om de therapie te laten slagen.
Het is een effectieve kortdurende therapeutische begeleiding die geschikt is voor zowel kinderen, jongeren als volwassenen. De cliënt staat centraal. Omdat elk mens verschillend is, is de hulpvraag en de eigenheid van de cliënt leidend in de begeleiding en ondersteuning die kan bestaan uit methoden uit gesprekstherapie, systeemtherapie, cliëntgerichte therapie, psychoanalytische therapie, cognitieve therapie, gedragstherapie en oplossingsgerichte therapie. De therapeut kiest voor de meest passende methoden die effectief zijn voor de cliënt als individu als ook voor de samenhang van de hulpvraag met invloeden van buitenaf op de cliënt. Al naar gelang de behoefte of situatie van de cliënt kan de keuze voor de methode per sessie afwisselen.
Integratieve Kinder- en Jeugd Therapie is een intensieve en kortdurende vorm van psychotherapie voor kinderen van 4 tot 12 jaar en voor jongeren vanaf 13 jaar.
De grondgedachte van de therapie is dat het kind zelf weet (bewust of onbewust) wat het nodig heeft om tot een oplossing te komen voor een situatie of gebeurtenis (de klacht).
De therapeut werkt met inzichten uit de Oplossingsgerichte Therapie, het Systemisch werken, het Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP), de Rationeel Emotieve Therapie (RET), de Gestalt-psychologie, Cognitieve psychologie en de Ontwikkelingspsychologie van Piaget, Vygotsky, Anna Freud en John Bowlby.
De therapeut onderzoekt onderstaande onderwerpe: